Esquí de muntanya al Caucas

Autor: Pito Costa

ESQUÍ DE MUNTANYA AL CAUCAS

La vall del Baksan està situada al nord-oest del Caucas, a la regió de Kabardino-Balkària. Una vall en forma d'espina de peix d'on neixen tota una sèrie de valls salvatges secundàries, autèntic univers de muntanyes impossibles.

Les valls d'Adyrsu, Adylsu i Donguzorun ens ofereixen moltes possibilitats per a la pràctica de l'esquí de muntanya. Geleres de dimensions colossals serpentegen entre muntanyes inexpugnables, que ens faran gaudir de descensos amplis, llargs i moderats. Un terreny que ens farà volar la imaginació en la recerca de la traça perfecta.

VALLS D'ADYRSU I ADYLSU:
ULLUTAU
El campament d'Ullutau (2380m) serà la nostra base d'operacions en la vall d'Adyrsu (aigües mogudes). Ens podem allotjar en alguns dels casalots de muntanya del campament, on podrem pernoctar, fer els àpats pertinents i fins i tot dutxar-nos amb aigua calenta. Això si, tot al pur estil soviètic.

Sortint del poble de Vierkhni Baksan, un curiós elevador de cable amb plataforma per vehicles ens deixarà a la pista forestal que accedeix al campament. Després de catorze quilòmetres arribarem a Ullutau.

El cim de l'Ullutau com a teló de fons, i les seves parets glaçades i verticals, ens donaran el tret de sortida a les excursions que farem en aquesta vall. Tanmateix, en cada itinerari gaudirem d'un univers particular, tot i tractar-se de la mateixa conca glacial. Ens sorprendrà la varietat paisatgística en un entorn tan proper.

La vall d'Adyrsu està farcida de geleres suspeses entre carenes i esperons. D'oest a est: la de Gumachi, Ullutau i Adyrsu, les més importants de la capçalera. Un circ de muntanyes verticals encerclen aquest indret, on concentrarem l'activitat.

ULLUTAU (2380m)-GARVASH PASS (3710m):
BAIXANT GARVASH PASS

• Desnivell: 1330m
  • Horari: 4 hores
  • Dificultat: BE, S3

Sortim del campament en direcció sud per progressar per la coma situada entre les geleres de Gumachi i Ullutau. Guanyarem alçada en direcció a una piràmide rocosa molt evident, fins a situar-nos a la seva base i seguir en direcció sud per entrar en un «plateau» immens, ja en plena gelera d'Ullutau.

Travessem el «plateau» per encarar les pendents amples i moderades de la gelera que ens portarà fins al Garvash Pass. Primer evitant les esquerdes de la nostra dreta, i després traçant un flanqueig vers l'oest fins arribar al coll.

Descens pel mateix itinerari.

ULLUTAU (2380m)-GRANOVSKOVO PASS (3950m):
ELBRUS
DESCENS GRANOVSKOVO PASS

• Desnivell: 1570m
  • Horari: 5 hores
  • Dificultat: BE, S3

Sortim d'Ullutau i guanyem alçada en direcció sud-est, per la vall que tanca el circ, a buscar la gelera d'Adyrsu. Quan la temporada és avançada podem gaudir de l'esclat que ens regala la primavera. Els trencalossos sovintegen les escarpades parets de les muntanyes, mentre els galls fers comencen les cerimònies d'aparellament.

Seguim progressant cap a l'est-sud-est per l'extensa gelera, fins que quedem encerclats pels murs verticals de les muntanyes que ens envolten. És llavors quan hem de traçar un inesperat canvi de sentit cap al sud, a cercar un punt d'inflexió, precedit per una pala molt esquiable, per accedir a la carena que ens conduirà al Granovskovo Pass. Gaudiu de les vistes de l'Elbrus i de tot el Main Caucasus Ridge. No us les acabareu totes aquestes muntanyes!

Descens pel mateix itinerari.

ULLUTAU (2380m)-MESTIA PASS (3860m):
  • Desnivell: 1480m
  • Horari: 4'30 hores
  • Dificultat: BE, S3

Seguim l'itinerari del Granovskovo Pass fins la cota 3000, per dirigir-nos cap al sud-est i passar pel refugi bivac de Mestia. Progressem en direcció sud per pendents moderades i amples fins arribar al Mestia Pass. El descens l'efectuarem per la gelera situada més a l'oest, sota les parets de l'Ullutau E, i traçar una ruta gairebé circular. Aquest és un dels millors descensos de tota la serralada. Ni molt dret, ni molt tombat. Ampli, per gaudir d'una esquiada perfecte!

ULLUTAU (2380m)-CHOT-CHAT (3780m):
CONTROL MILITAR
ULLUTAU
  • Desnivell: 1400m
  • Horari: 4'15 hores
  • Dificultat: BE, S3

Sortim en direcció sud-oest, a les antípodes de la vall que vàrem resseguir tot pujant el Granovskovo Pass. Abans d'accedir a la gelera de Gumachi surt una coma encaixonada que caldrà seguir. Guanyem alçada a marxes forçades i la vall s'obre de manera progressiva en pendents més suaus per a situar-nos a la base d'un «plateau». Un cop hi arribem veurem que podem progressar per dues pales molt esquiables. Prenem la de la nostra esquerra, més ample i tombada, fins a coronar el Chot-Chat (3780m). Aquest pas ens permetria davallar fins la vall d'Adylsu i tornar pel Gumachi Pass, però aquest tram de l'itinerari el deixarem per la propera ruta.

TRAVESSA ADYRSU-ADYLSU (aigües tranquiles). ULLUTAU (2380m)-GUMACHI (3805m)-GUMACHI PASS (3582m)-JANTUGAN CAMPSITE (2050m):
PUJANT GUMACHI PEAK
BAIXANT GUMACHI PEAK

• Desnivell: 1425m
  • Horari: 5 hores
  • Dificultat: BEA, S3-S4. Un tram de S5 en el descens del Gumachi Pass que caldrà rapelar o bé desgrimpar.

Probablement, l'itinerari de més bellesa de tots els que us proposem. La travessa de les dues valls, d'Adyrsu a Adylsu, tot coronant el Gumachi. Una ruta imprescindible!

Sortim en direcció sud-oest, per dirigir-nos a la gelera de Gumachi. Un cop deixem la zona més tombada de la part inferior de la gelera, podem traçar dos itineraris per afrontar els pendents més pronunciats. La primera opció és anar a cercar la morrena orientada al sud, ben bé a la nostra dreta, per accedir a la part més trencada de la gelera en direcció sud-oest. La segona opció, que és la que recomanem, superant els murs rocallosos per l'esquerra, més protegits als allaus i més ben orientats, per atacar la gelera en direcció oest-nord-oest. El paisatge s'obre i el massís del Tiutiubashi i l'espectacular Jailek us acompanyaran durant tota la pujada. Brutal! Quan hem superat aquesta primera graonada, progressem cap a l'oest per coronar el Gumachi Pass. Aquest coll no és fronterer, amb la qual cosa hi podrem accedir sense cap mena de problema. Tot i això, abans de coronar-lo anirem a pujar el Gumachi (3805m), en direcció sud per pendents amples però pronunciades.

Davallem fins el Gumachi Pass per efectuar el tram més tècnic de la jornada. Un tram d'uns 30 metres que podrem desgrimpar per l'esquerra del coll, o bé muntar un ràpel que ens situarà fins a la seva base. Passat aquest tram ja podem tornar a calçar els esquís i començar a baixar per pendents força drets (S4), que mica en mica es van redreçant, per gaudir d'un descens excel·lent. Quan arribem al refugi lliure Green Hotel, seguim davallant per la vall natural fins que la innivació ens ho permeti, per prendre el camí que resseguirem per la riba dreta del riu fins la pista forestal.

VALL DE DONGUZORUN: Enclavada a les envistes de l'Elbrus, que amb els seus 5642 metres es converteix en la muntanya més alta del continent europeu, la població de Cheget reposa al peu de cims valents i geleres penjades. Aquesta vila serà el punt de partida per a realitzar els itineraris que us recomanem a continuació.

Cheget gaudeix de totes les comoditats: allotjaments, bars, restaurants, servei de taxis i un mercat on podrem comprar tot tipus de «souvenirs». Les vistes dels gegant Donguzorun i Nacratau, de parets verticals farcides de seracs que desafien la llei de la gravetat, són simplement espectaculars.

CHEGET (2050m)-KOGUTABASHI W (3767m):
PUJANT KOGUTAIBASHI
DESCENS KOGUTAIBASHI

• Desnivell: 1717m
  • Horari: 5'30 hores
  • Dificultat: MBE, S3. Pendents sostinguts i regulars, exposats als allaus.

Sortim de Cheget en direcció sud-oest, per la pista forestal que ressegueix el riu. De seguida haurem de remuntar el petit talús que ens separa del riu, i travessar-lo per una passera construïda amb troncs i fustes, molt «cutre» i precària. Comencem a guanyar alçada en direcció sud, enmig d'un bosc de bedolls força dens, on caldrà progressar al pur estil «jabalí», encaixonats en una torrentera. Anem guanyant desnivell a mesura que la vegetació perd protagonisme fins al límit del bosc, quan s'obre davant nostre un circ glacial de canals suspeses entre murs. Ataquem el pendent vers el sud-est, deixant l'esperó que migparteix la vall a la nostra dreta, i progressant sota la carena rocosa que davalla del Kogutaibashi. Foquegem per pendents àmplies i molt regulars fins a topar literalment amb un mur de roca, quan tornem a fer un canvi de sentit vers el sud-oest, per progressar per les pendents encara més pronunciades i obligades que ens deixaran a la base d'un magnífic «plateau». Aquest és el tram més obligat de l'itinerari i una caiguda amb neu dura ens arrossegaria directament fins a Cheget. Un cop al «plateau» ens podem relaxar i progressar pels lloms oberts i tombats de la gelera. Tracem cap al sud-oest per superar una graonada que precedirà un altre «plateau». La proximitat del Donguzorun ens alerten que el cim està molt a prop. Un autèntic espectacle: l'Ushba majestuós i les muntanyes de Georgia al sud; l'Elbrus immens al nord; i el Donguzorun amb els seus collarets de gel i els seus murs infranquejables sembla que ens caigui al damunt. Senzillament brutal!

Arribem al Kogutai Pass (3500m) per fer els últims zigzagueigs per terreny tombat fins el mateix cim. El vèrtex està a l'oest del Kogutaibashi Pass, en la carena del Donguzorun i no consta amb cap topònim en la cartografia russa.

Davallem pel mateix itinerari.

CHEGET (2050m)-CHEGET-KARABASHI (3460m):
USHBA
BAIXANT MIEDVIEZHI PASS

• Desnivell: 725m
  • Horari: 3 hores
  • Dificultat: BE, S3.

Una matinal no exempta de bellesa i espectacularitat. Prenem el «tronat» telecadira que ens deixa a la cota 2735m de l'estació (600 rubles), per començar a foquejar en direcció est, pel vessant sud de la carena fins assolir el cim. Altre cop, les vistes del Donguzorun i el Nakratau evidenciaran que estem fent esquí de muntanya en un entorn molt privilegiat. Traiem el cap pel vessant nord de la muntanya, amb compte amb les possibles cornises formades pel vent. El buit ens remourà l'estómac, amb uns pendents que no s'aturen fins el fons de la vall del Baksan. Tanmateix, cal estar tranquils doncs davallarem pel vessant oposat, vers el sud, tot refent els últims cent metres de l'ascens, per fer un canvi de direcció al sud-oest i encarar els pendents més pronunciats que ens portaran al fons de la vall de Miedviezhy. Arribem a la cabana suspesa al nord del llac de Donguzorun, per travessar-lo en direcció nord-est, sense perdre massa alçada i arribar a la sortida d'aigües. Seguim davallant per la torrentera per creuar a la riba esquerra del riu, i cercar la pista forestal que ens conduirà fins a Cheget.

INFO D'INTERÈS:

Per accedir a les valls, punt de partida dels itineraris ressenyats, agafarem un vol intern de Moscú fins a Mineralnie Vody. Prop de tres hores amb vehicle privat ens deixaran a l'entrada de les valls d'Adyrsu, Adylsu i Donguzorun.

La serralada del Caucas és fronterera amb Georgia. El que s'anomena com a Main Caucasus Ridge fa de divisòria entre aquest país i Rússia, amb la qual cosa necessitarem un permís especial que caldrà demanar amb seixanta dies d'antelació. Caldrà respectar les estrictes lleis frontereres, l'únic preu a pagar a l'autèntic festival d'esquí que ens espera.
STOP! PASSPORT

La rutina diària ens obligarà a ensenyar tota la documentació al control militar abans de començar a foquejar. Tanmateix, haurem de renunciar a coronar alguns dels colls o cims fronterers per motius polítics.

La moneda de Rússia és el ruble. 1euro=74rubles
Per entrar a Rússia caldrà tenir el visat corresponent.
Podem agilitzar els tràmits contractant els serveis en algunes de les agències del país.